Zelf aan de slag

Op deze pagina vind u handige hulpmiddelen om uw juridische vraag zelfstandig aan te pakken. Denk aan voorbeeldbrieven, betrouwbare websites en verwijzingen naar instanties die je mogelijk verder kunnen helpen.

Bent u bij ons op gesprek geweest? Dan kan het zijn dat onze vrijwilligers u naar deze pagina hebben verwezen om u verder op weg te helpen. Hier vind u documenten, links en formats die passen bij veelvoorkomende juridische situaties, zoals huurkwesties, arbeidsrecht of bestuursrechtelijke procedures.

Let op: de informatie op deze pagina is algemeen van aard en bedoeld als hulpmiddel. Komt u er niet uit of wilt u liever persoonlijk advies? Neem dan gerust contact met ons op of bezoek ons tijdens het inloopspreekuur.

Voorbeeldbrieven

Via deze link, kunt u een aantal handige voorbeeldbrieven vinden die u kunt gebruiken voor de afhandeling van uw geschil. 

instanties

Huurcommissie 
Wij zijn een onpartijdige en onafhankelijke geschillenbeslechter voor huurders en verhuurders. De Huurcommissie biedt hulp aan huurders en verhuurders als zij het niet eens zijn over bijvoorbeeld de huurprijs, onderhoud of servicekosten. Wij beoordelen het geschil aan de hand van wet- en regelgeving. Daarna doen we een uitspraak waar beide partijen zich aan moeten houden. 

 

De geschillencommissie
De Geschillencommissie kent meerdere commissies, die klachten over verschillende, specifieke onderwerpen behandelen. Er zijn consumentencommissies, die klachten tussen consumenten en ondernemers behandelen en er zijn zakelijke commissies. Vanaf een commissiepagina kunt u uw klacht indienen. Op de commissiepagina vindt u het reglement en de brochure van de commissie met daarin de kosten van het indienen van een klacht.

 

Kifid
In 2007 is de Stichting Klachteninstituut financiële dienstverlening opgericht, kortweg Kifid genoemd. Inmiddels is Kifid uitgegroeid tot hét klachtenloket voor mensen met een financiële klacht. U kunt bij ons terecht voor een deskundige en laagdrempelige oplossing van uw financiële klacht, als alternatief voor een gang naar de rechter. Daarnaast deelt Kifid de kennis die voortvloeit uit de klachtbehandeling op een manier die kan bijdragen aan het voorkomen van financiële klachten.

 

Aanbevolen kantoren

Komt u er zelf niet uit? Dan bevelen wij onderstaande kantoren uit de buurt aan.  

Heeft u zelf een kantoor, en zou u graag een plekje in deze lijst willen krijgen, neem dan contact met ons op!